GDPR
Policy för hantering av personuppgifter
Syftet med denna policy är att beskrivna hur Andelsägareföreningen Demonstrationen 5 hanterar personuppgifter i enlighet med EUs dataskyddsförordning GDPR (General Data Protection Regulation). Policyn omfattar alla behandlingar där personuppgifter hanteras och omfattar såväl strukturerad som ostrukturerad data. Policyn fastställs av styrelsen och uppdateras vid behov. Exempel på de uppgifter som samlas in och registreras är namn, adress, personnummer, telefonnummer, e-postadress, lägenhetsnummer, ägarandel.
De personuppgifter som lämnas i samband med förvärv och beviljad lagfart kommer att behandlas i den utsträckning som krävs för att föreningen ska kunna fullgöra sina förpliktelser enligt gällande lagstiftning, konsortialavtal och stadgar. Som andelsägare i föreningen eller hyresgäst används uppgifterna för att administrera fastigheten, bland annat för avisering av årsavgiften, föra förteckning över andelsägarna och annat som hör till den löpande förvaltningen. Föreningen behandlar kontaktuppgifter, såsom e-postadresser och telefonnummer enligt stadgarna och för kommunikation rörande nyheter, löpande förvaltning och underhåll av fastigheten. Personuppgifter för andelsägareföreningens medlemmar behandlas för att uppfylla lagstadgande eller avtalsenliga krav eller åtaganden, ingå eller fullgöra avtal med andelsägaren eller med stöd av en intresseavvägning. Uppgifterna kan också komma att användas för att den valberedning som eventuellt utsetts av föreningsstämman ska kunna fullgöra sin uppgift.Föreningen har ett berättigat intresse att säkerställa att andelsägarna får information om föreningens verksamhet. Personuppgifter kan också användas för att administrera deltagaranmälningar och intresseanmälningar vid sammankomster eller för koordinering av åtgärder i fastigheten.
Även personuppgifter som inhämtas under tiden andelsägare eller hyresgäst bor i föreningen kan komma att behandlas såsom exempelvis uppgifter om betalningsförsummelser och underlag för ombyggnation av lägenheten i syfte att kunna tillvarata föreningens rättigheter enligt lag och avtal. Dessa uppgifter sparas under den tid som är nödvändig för eventuella rättsliga anspråk, som längst tio år. Uppgifter i samband med störningar i boendet sparas som längst i tio år eller tills lägenheten övergår till annan andelsägare, och kommer därefter raderas eller avidentifieras. Övriga personuppgifter sparas så länge som det är nödvändigt för att kunna utföra åtaganden gentemot andelsägarna och så länge som det krävs enligt lagstadgade lagringstider, (t.ex. bokföringslag, skattelagstiftning). Kontaktuppgifter, såsom e-postadresser och telefonnummer sparas tills lägenheten övergår till annan andelsägare eller så länge uppgifterna behövs för att fullfölja åtaganden i stadgar eller underlag för ombyggnation av lägenheten.
Dina personuppgifter kan också komma att lämnas ut till myndigheter i enlighet med vad som föreskrivs i lag och till företag som föreningen samarbetar med i sin fastighetsförvaltning på det sätt och i den omfattning som krävs för att föreningen ska kunna fullfölja sina åtaganden gentemot dig som medlem i föreningen.
Du har rätt att få information om vilka personuppgifter om dig som behandlas och hur de behandlas. Detta får du utan kostnad om det sker i rimlig omfattning, Vid upprepade förfrågningar kan en avgift komma att tas ut. Du kan också begära rättelse av de personuppgifter som behandlas. Kontakta då styrelsen på adress janpeter.estradas@gmail.com
Personuppgifterna kommer i möjligaste mån att uppdateras och kompletteras över tid för att vara korrekta. För de fall uppgifterna ändras uppmanas medlemmen ta kontakt med styrelsen i föreningen på adress janpeter.estradas@gmail.com